Halaman

Teman Tersayang

Terdapat ralat dalam alat ini

Mac 29, 2010

Tutorial membuat simple pencil case

Hari ini aku rajin plak buat pencil case dari kain jeans yang dah tak pakai..so...aku tunjukkan kat sini caranya langkah demi langkah. Bagi yang dh expert,mngkn lagi canggih pencil case y dorang buat..heheh..akunye biasa jerk...he...

Bhn2nye:

2 pc kain jeans sama saiz

1 zip 8"



1. Tandakan tempat y perlu di jahit spt di atas.


2. Lapikkan kedua2 kain dgn bahagian kedua2 muka kain di dalam dan jahit dikiri dan kanan kain tadi.





3. Cantumkan zip.


4. Zip yang telah dicantumkan.



5. Zip dari pandangan dalam.



6. Jahitkan keseluruhan tepi kain. Pastikan zip dibuka sedikit sebelum mula menjahit.







7. Potong hujung kain sedikit.


8. Jahit bahagian bawah pencil case tadi seperti gambar di atas.


9. Tada...dh siap !!!...: )

Mac 23, 2010

wILL aLWaYs luV u..



Assalamualaikum .. pagi ni aku nk berkongsi tentang kasih sayang yang terjalin antara manusia dan haiwan..
Mengharukan!!...
Itulah perasaan yang lahir dari hati ini...

Mac 22, 2010

Langkah demi langkah SRE star rose stitch



First thread your ribbon through your needle so your ribbon may not fray. Pull your needle from under fabric and take it upside. I see foreign bloggers use inches for measurements but I’m not much familiar with inches :) So have to tell that, for the size you see on fabric of other completed star roses, hold your ribbon at one handspan distance. If you want to make wider rose, then hold your ribbon at longer distance from fabric.


Hold you needle on ribbon as seen in picture

Just as in needle lace( I assume you know:) ), make a knot on ribbon.

Now make straight stitches on ribbon downward with 1/2 cm or 1 cm distances.

Keep making straight stitches as seen in picture.


When you have completed your threading, pierce your needle from the point you started.

Pull your needle gently downward until your un-stitched ribbon taken under fabric.



Our lovely star rose shined and blossomed finally:)

Teknik Sulam ( stem stitch)



Teknik stem stitch juga antara yang banyak digunakan untuk membuat lingkaran atau garisan, juga senang dijahit. Seboleh-bolehnya pastikan setiap jahitan mempunyai saiz yang lebih kurang sama.
Caranya adalah dengan memasukkan semula jarum ke tempat yang hampir sama dengan tempat keluar benang.

Teknik Sulam (chain stitch)



Dalam contoh teknik chain stitch ini penyulam menggunakan 3 strand floss, jadi tebal sikit. Kalau nak buat yang kecil2 seeloknya guna 1 atau 2 strand sahaja.

1) Cucukkan jarum ditempat yang sama benang keluar
2) Kemudian keluarkan jarum mengikut jarak yang dikehendaki dan pastikan benang berada di bawah jarum.
3) Tarik benang perlahan2
4) Masukkan semula jarum ditempat keluar benang tadi dan tarik perlahan2
     
Diatas adalah hasilnya setelah dijahit berulang ulang.

Teknik Sulam (Satin stitch)








Nak stopkan benang, masukkan benang ke bawah benang yang disulam tadi(bahagian belakang).

Satin stitch ni sesuai untuk buat sulaman penuh. Boleh guna 2 helai atau 3 helai benang mengikut keperluan tetapi seeloknya 2 helai je, halus sikit sulaman nanti.
Jahitannya diulang sehingga sulaman siap. Kalau nak dapatkan ton warna, gunakan benang yang berton.

Teknik Sulam (Bunga dari bullion stitch)

Teknik sulaman menghasilkan bunga boleh dibuat di atas mana-mana fabrik yang bersesuaian.
  1. Lukis bulatan sebesar penutup pen
  2. Masukkan jarum dari bawah kain
  3. Tarik jarum dan cucukkan semula dalam 3mm
  4. Pusing benang disekeliling jarum sebanyak lebih kurang 25 kali dan tarik perlahan-lahan , kemudian cucuk jarum dibahagian hujung benang.
  5. Ulang teknik sehingga 5 kelopak siap.
  6. Jahitkan manik ditengah2 kelopak.

Teknik Sulam (rose dari Bullion Stitch)


Ini adalah teknik bullion stitch bagaimana hendak membuat bunga rose.

  1. Matikan benang di bahagian belakang kain
  2. Cucuk jarum ke A
  3. Cucuk jarum ke B dan cucuk semula ke A (lebih kurang 3mm
  4. Lilitkan benang sebanyak 5 kali
  5. Tarik benang perlahan2 dan cucuk semula ke B
  6. Cucuk jarum ke atas sedikit dari A
  7. ulang teknik yg sama sehingga selesai.

Mac 21, 2010

Selamat Pengantin Baru!!!

...::::....Salam.. Alhamdulillah adikku Muhammad Alif telah selamat melangsungkan perkahwinan pada 27/12/2009 yang lps..mmm... sayangnya aku xdpt buat n3 awal.... ini disbbkn pd masa tu aku sdg sarat mengandungkn Izzul... terhenti trus xtvt berblogging.. uuhh..pandang pc pn aku tak mau...hik3..:::...

..::..So... taknk ketinggalan..aku uploadkan photo2 special majlis tersebut..::..


..........................................................................................................................................................................

..::Pelamin bertemakan coklat emas::..

..........................................................................................................................................................................

..::Pengantin perempuan...Moksu Liza::..

..........................................................................................................................................................................

..::Adik (poksu Alif)::..

..........................................................................................................................................................................


..........................................................................................................................................................................


..::Romantika!!!..hehe::..

..........................................................................................................................................................................

..::Pandang apa uuhh!!::..

..........................................................................................................................................................................

..::Sebahagian guest yg hadir!!::..

..........................................................................................................................................................................

..::Bergambo dgn korge pihak pengantin prmpn::..

...........................................................................................................................................................................

..::Orang kuat kat penanggah!!!klu takde pak sedara2 aku nieh...tak jadew majlis nieh...pakar masak nasi beriani!!!::..

...........................................................................................................................................................................



..........................................................................................................................................................................



..........................................................................................................................................................................

..::Aku ngan hubby pn tingin gak bersanding..huhu...tingat 15 thn dulu...; )::..

...........................................................................................................................................................................

..::Usik mengusik lagi eeh::..

...........................................................................................................................................................................

..::Bergambo satu family!!!tanpa ank2...mana tah!..aku pn tak tahu..dorang dh berterabur::..

...........................................................................................................................................................................


...........................................................................................................................................................................

..::Kek perkahwinan & besdey Aisyar ank sedara aku..!!!nyum...nyum.!!::..

...........................................................................................................................................................................

..::Linda tgh menepung tawar!!!.. aku??...aku tak larat masa tuh..duduk jer kat kusi...heheh::..

...........................................................................................................................................................................

..::Bonda Hamidah menepung tawar gaks..hehe::..

...........................................................................................................................................................................

..::..Alahai....anak bongsu katakan..::..

...........................................................................................................................................................................


...........................................................................................................................................................................


...........................................................................................................................................................................


...........................................................................................................................................................................


...........................................................................................................................................................................

..::Semoga berkekalan dunia dan akhirat..dikurniakan anak2 yang soleh dan solehah!!!..Amiiin!!::..
..::Selamat Pengantin Baru Buat Alif dan Liza::..

.........................................................................................................................................


 
Real Time Web Analytics